Vlakbij Jemen

14 november 2022 - Khamis Mushait, Saoedi-Arabië

Ik zit nu bij Abha figuurlijk en letterlijk vlakbij Jemen. Prachtige bergachtige omgeving met deels oude gebouwen. Rijal al ma, is nu een museum maar wel imposante flatachtige gebouwen. Zie foto's Saoedie Arabie.

Aankomst in Riyad was hectisch, vertraging met bus door misverstand. Toe begaf de bus het op de snelweg. Stopte bij een afrit in het donker, het was 2 uur s'nachts. Wel veel verkeer, een auto wijkt uit tegen betonnen wand en slaat over de kop, file. Na een tijdje vervangende bus maar korte nacht. Als genoegdoening krijgen we vandaag een traditionele maaltijd bij een arabische familie thuis.

Riyad is met name modern maar boeiend als introductie. Leuke groep met veel wat oudere reizigers die overal geweest zijn. Het is een reis van Battuta. De Saoedis zijn aardig, soms zegt een willekeurige voorbijganger Welcome.

Nu maar eens slapen!

16 november

Een bezoekje aan de handicrafts markt. Veel autentiker dan verwacht maar de buitenlanders, indiers, doen het werk!

Ritje door de woestijn naar Jubbah, voor heel bijzondere petroglyphen. Ik herken struisvogels en man met boog. Maximaal 7500 jaar oud. Rit naar Sakaka met lichte regen! De lokale bevolking trekt s'avonds massaal de woestijn in.

17 november

Zabal fort van Sakaka, mooi gelegen op een rots. Daarna Dumat al Jandal, oude ruinestad met een kleine Omar moskee, minaret uit 7e eeuw. Na lange woestijnrit Tubak, we zien de kamelenracebaan waar geoefend wordt.

Restaurants zijn zoals overal hier verdeeld in een family deel en singles deel, die is voor mannen! In het family deel zijn de tafels gescheiden door gordijntjes of schuttingen. De mannen dragen smetteloos witte gewaden, zouden ze daarom geen fysieke arbeid doen?

18 november

Covid geval in de groep...twee, maar mogen verder meereizen, na temperatuur en oxidatie meten, gelukkig maar. Op zoek naar petroglieven en teksten in de woestijn met 4wd. Het is wat fris door de wind en de hoogte 1150 meter. Het is het verlengde van Wadi Rum, fascinerend landschap met kalksteen rotsen. Bij supermarktje integreer ik helemaal met een groep twintigers. Foto's, hand schudden, fist bumps.

19 november

We rijden door wasi disa, een prachtige kloof met water en maken een leuke wandeling. Prachtige rode rotsen. Het is trouwens helemaal niet zo warm hier, prima om een voetbaltoernooi te houden. We komen nog een jong Nederlands stel tegen dat 8 maanden met een 4wd op reis is. Bizar.

20 november Marin Saleh, Alulah

In de bus mondkapjes op net als in de 4wd. Dit is een historisch gebied van de Nabateeers. Helaas zijn de beelden in storage of in study voor het nieuwe museum, wat er nog niet is.

S'middags de Nabatese graven, mysterieus in een prachtig landschap. Helaas met een grote groep Indonesische bedevaartgangers maar die zijn gelukkig te lui om de meeste te bezoeken dus de drukte valt mee. Veel vrouwelijke gidsen trouwens een zelfs zonder hoofddoek, maar 90 % van de vrouwen draagt nog de nikab (alleen ogen vrij). Wel meestal op sneakers.

Morgen 21 november naar Medina, was tot voor kort niet te bezoeken door niet gelovigen.

1. Roeland Blankers:
    14 november 2022
    Hoi Frank,
    Een mooie reis weer zo te lezen in een mooi en boeiend land! Heb er zelf hele mooie herinneringen aan. Dat was wel lang geleden 🤣 1983
    Groetjes Roeland
  2. Frank:
    15 november 2022
    Dat herinner ik me nog, veel zand op je fotos. Nu 6 uur weg voor vlucht!
  3. Peter Aben:
    15 november 2022
    Bijzonder land Frank. Gebouwen zijn inderdaad mooi. Jammer dat Jemen niet toegankelijk is.
  4. Frank:
    15 november 2022
    Inderdaad al is Socotra wel mogelijk nu
  5. Hans van Gool:
    17 november 2022
    Weer een land afgestreepte van je Bucket list?! Nog even een uitstapje naar Qatar?
  6. Frank:
    18 november 2022
    Klopt Hans, en ik zat aan Qatar te denken maar toch maar niet.