Longyearben, hoofdstad Spitsbergen

14 juni 2023 - Longyearbyen, Spitsbergen en Jan Mayen

Na 11 dagen aangekomen in Longyearben. De  laatste dagen waren heel bijzonder. Twee ijsberen van redelijk dichtbij gezien. Gisteren de poolvos, al is die nu niet meer wit. Sneeuwhoen. En niet te vergeten walrussen, wat een bijzondere koppen. Zie foto. Bijzonder ook hoe je een band krijgt met een groep als je zo'n tijd samen op een boot zit. Ook het enthousiaste personeel, de interessante lezingen. Zelfs de zodiacs ga ik missen opgepropt op een rubber bootje met regenkleding en een lifevest. We zijn zelfs nog naar een ijsschots gebracht!

Gisteravond al in de baai, een bijzonder fenomeen, rond middernacht een soort regenboog om de zon door ijskristal. We vieren de verjaardag van Stef, vrouw uit de groep om 12 uur s'nachts met een stralende zon!

Ondertussen een vervelende hoest dus geen sneeuwtocht. Wel een soort sneeuwstorm lopend met de bagage naar het hotel. En in Nederland is het natuurlijk hoogzomer...

15 juni

Lange boottocht naar Ny Alundsen

Na de waarschuwing voor zeeziekte denk ik wel waar ben ik aan begonnen. Het kost 5 uur om in het noordelijkste plaatsje van de wereld te komen. Het zijn maar een 20 tal huizen met veel historie. Onder andere Amundsen vertrok van hier met een Zeppelin näar de Noordpool. Däarvoor gaan we met gewapende gids op pad. 13 uur later weer op het hostel terug.

Trouwens je kunt er niet meer met cash betalen want er is geen bank meer...

1. Marlies:
    14 juni 2023
    Mooie foto's. Veel plezier nog!
  2. Peter Aben:
    Ja ijsberen zijn er tegenwoordig veel (en zeer gevaarlijk). Op Groenland werden wij gewaarschuwd een aantal jaren geleden dat ze echt een plaag begonnen te worden en dat er zoveel tegenwoordig zijn dat ze ook door honger naar de dorpen kwamen. Te weinig voedsel voor zo'n grote populatie. Er werd bij gezegd dat een ijsbeer bij contact met mensen in principe altijd aanvalt. Blijft een mooi gezicht: geniet ervan!
  3. Frank:
    14 juni 2023
    Bedankt, maar wij hadden toch moeite ze te vinden. Als al het ijs weg is kunnen ze niet meer van Spitsbergen en vormen ze weleens een plaag, soms 22 ijsberen bij elkaar...
  4. Sylvia:
    Wauw, ijsberen gezien! Gaaf hoor!
  5. Frank:
    14 juni 2023
    Ja was iets wat ik perse wilde zien. Ik heb ze 2 keer gezien, een keer zwemmend en een keer wat slapend.
  6. Hans van Gool:
    16 juni 2023
    Mooie foto's Frank.
    Wij hebben pas ook 2 ijsberen gezien.
    In de dierentuin van Schonbrunn. :) Maar dit is natuurlijk veel mooier.
  7. Frank:
    16 juni 2023
    Dat is ook zo, het is ook een soort jagen met je kamera..