Noordkaap

18 juni 2023 - Honningsvåg, Noorwegen

Gisteren toch maar nog doorgereden naar de Noordkaap, je weet nooit hoe het weer wordt. Vandaag was het erg zonnig. Het landschap wordt steeds ruiger en is op het laatst vrijwel zonder begroeiing.

Bijzonder rond middernacht, windstil. Veel campers, net als onderweg. Veelal Nederlands.

Ook aardig wat fietsers en een vrouw met hond en zware rugzak wandelend. Je moet wat doen met je leven. Het is wel toeristisch maar er komen al toeristen met stoomschepen vanaf 1845.

De temperatuur was overdag rond 16 graden ook in de bergen bij sneeuw, daar zal niet veel van overblijven. Lekker om nu zelf mijn tijd in te kunnen delen. Rustig aan voor vandaag. Toen ik in het hotel aan de receptionist vroeg of er een lift is zei hij 'i am the elevator'...

Bij het ophalen van de huurauto in Tromso kreeg ik een gratis upgrade naar Toyota rav4, is een SUV met automaat. Wel even wennen. Daarna vallen me de bomen op, die ontbreken op Spitsbergen. Ik pak de route weer op van een eerdere reis naar Noorwegen, die eindigde voor mij in Tromso. Het landschap komt dan ook bekend voor, imposante fjorden met sneeuw.

19 juni naar Karasjok

Blauwe lucht bij een verweerd landschap met opkomende mist, prachtig. Landinwaats eindeloze berkenbossen met meertjes. De temperatuur gaat van 8 naar 23 graden in Karasjok. Dit is een Sami plaats, hoofdstad.

Bij het cafetaria kom ik meteen in gesprek met 3 Sami, 1 lacht voortdurend. Wat een verschil met de Noren. S'avonds veel muggen, nu begrijp ik Hermans, warm geslapen want de ramen kunnen niet open door de muggen.

20 juni

Op weg naar Inari, Finland een bijna botsing met een rendier. Je mag hier 100 en ik zie geen waarschuwingsborden.

morgen naar Rovaniemi daarna naar Tromso en vlucht naar Helsinki

Foto's in Lapland map

23 juni

Ik zit nu in Tromso, hier ligt nog sneeuw op de bergen ondanks het warme weee. Wel spectaculaire watervallen. Er lopen vrouwen hier met zomerjurkjes maar het is dan ook zomers 13 graden en bewolkt. Ik vlieg overmorgen direct naar Amsterdam, de hoest blijft me opspelen.