Medina

21 november 2022 - Medina, Saoedi-Arabië

Iets wat ik een aantal maanden geleden nog voor onmogelijk had gehouden maar we hebben vlakbij de grote moskee gestaan. Zelfs foto's van pelgrims gemaakt. Een prachtige ervaring, de hele moslimwereld trekt voorbij. Tot voor kort, 3 maanden geloof ik, was dit nog een verboden stad voor niet moslims. Ongelofelijk dat ik hier sta en dan vergeet ik een selfie!

Onderweg nog een vervallen Hejaz Station bezocht met verwoeste trein uit WO1 Lawrence of Arabia tijd. Op de spoorlijn van Damascus naar Medina. Verder wel lange rit uit Alula.

Eerste bericht was trouwens dat we alleen met de bus door de stad mochten rondreizen, alles is nog vrij nieuw. Pelgrims waren ook verbaasd dat ze ongelovigen zagen.

Klein nadeeltje geen voetbal, WK, op tv hier.

Morgen weer 400 km naar Jeddah.

22 november

Een lange tocht over snelweg door rotsachtige woestijn met kleine stukjes gestolde lava. We kijken uit naar Mekkah 'closed for non moslims' borden maar die zien we niet.

Eerst stop is de Saoedische toren van Babel, het gebouw dat 1000 meter hoog moet worden. Wat ver weg en heiig.

Aan de corniche, boulevard, een man in korte broek die duiven voert. 3 dames in niqab op de fiets komen voorbij. Hierna nog naar een overvol vreemd museum met veel over Jeddah, maar ook islam, ruimtevaart, biologie enzovoort.

Saoedie Arabië wint van Argentinië tijdens het WK maar er zijn geen Turkse toestanden. Morgen wel een officiele feestdag, hopelijk hindert ons dit niet.. Hier is het wel warm en vochtig trouwens.

23 november Jeddah

We bezoeken het Abdul Raif Khalil Museum: een ecclectische verzameling die de hele wereldgeschiedenis samenvat.

Het is rustig in de binnenstad door de vrije dag. Veel huizen met oude houten balkonnetjes zijn in slechte staat. Volop restauratiewerkzaamheden, over een paar jaar is het onherkenbaar. Lily vraagt aan onze gids Khaled waarom er beveiliging zit rond de villas als het zo veilig is, daar reageert hij boos als Louis van Gaal op.

Bij de dadels ontmoeten we Abdul, een Jemeniet die hier al 50 jaar woont. Handelt in groene thee. We krijgen overal samples van. Daarna gaan we in een visrestaurant eten, hij tracteert ons vijven, kunnen we niet weigeren. Dan een bezoek aan de moskee. Hij laat een voorzanger de oproep tot gebed voorzeggen. Wat een ervaring. Ondanks de 50 jaar hier kan hij geen huis kopen, betaalt belasting voor zijn kinderen, ik gelöof 100 euro per kind per maand, en hij heeft er zes. Met moeite kunnen we afscheid van hem nemen.

24 november Jeddah

Het regent! Ik word wakker met regendruppels tikkend tegen de ramen. Zelfs onweer en bliksem, de straten staan vol met water. Het stroomt er als een rivier.

Vandaag laatste dag. Vanmiddag vlieg ik via Riyad naar Damman waar ik samen met de groep naar huis vlieg.

Het is trouwens de ergste bui in 10 jaar. Ik lees nu 179 mm in 6 uur, dat is meer dan in 2009. Ik mis dus mijn vlucht, extra nacht in Djeddah.

1. Cindy:
    21 november 2022
    Ongelovige? Je gelooft toch in jezelf??

Maar prachtige foto’s en je maakt genoeg mee. Geniet nog even.

Liefs
  2. Frank:
    21 november 2022
    Bedankt Cindy, maar voor hen ben ik een ongelovige, ook als ik Christen was geweest