swimming with whales

19 juli 2018 - Neiafu, Tonga

Ja ik was sceptisch. Swimming with whales is als dancing with wolves of zo. Maar het was een indrukwekkende ervaring deze dieren zo'n 10 meter onder je. En ik was er ook wel door geintimideerd. Het kost je ook nog een rib uit je lijf maar dat was het waard. Leuke groep kiwis die hier met zeilboten hier naar toe komen, voor hen is het een normale vakantiebestemming. De walvissen komen hier om te paren. Helaas geen moeder met kalf gezien maar wel o.a. 2 mannetjes die om aandacht van een vrouwtje vroegen. Ze draaiden zich op hun rug terwijl we ze gadesloegen. Het zijn boten met maximaal 8 toeristen, dus wij waren met 9! Ze gaan wel achter ze aan maar de walvissen lijkt het niet te storen. Ik kreeg 3 kansen waarvan ik er 1 verprutste omdat ik weinig ervaring met snorkelen heb.

Verder zijn de eilanden van Tonga erg vlak vergeleken met de andere eilanden in de pacific. Maar veel mensen zijn dik...Zondag is een strikte rustdag, alleen Chinese restaurants zijn open. Opvallend is verder dat ik vier keer een vrouwelijke taxichauffeur tref, het lijkt hier wel veel geëmancipeerder. Maar op zondag is alles weer heel traditioneel, stricte rustdag, zelfs niet zwemmen. Daarom ga ik deze zondag naar Pangaimotu een eilandje vlakbij.

25 juli laatste dag pacific. Gisteren fishings pigs en flying foxes. Op Tonga kosten de attracties nergens geld, de keerzijde is dat er ook vaak geen bord staat! Ik moest dus lang zoeken naar de landbridge.

Ik zal de vriendelijke mensen missen die je zelfs groeten als je voorbijrijd in de auto. De varkens overal. Maar niet de blaffende honden.

1. Cindy:
    19 juli 2018
    Wauw wat een gave ervaring.. 10 meter onder je zo’n grote vis.. denk dat je je erg klein voelde!