Samoa

5 juli 2018 - Apia, Samoa

Het is allemaal goed gekomen, de test leverde geen infectie op en het is genezen. Mogelijk was dit een signaal dat ik het rustiger aan moet doen. Niet veel gedaan behalve met de overvolle lokale bus reizen wat een geweldige ervaring was (een tienermeisje stond voor me op). ook gezwommen in een soort lavagat (Sua Ocean Trench). Een Zenervaring want je moet je laten meevoeren met de stroom, ertegenin gaan heeft geen zin. Samoaers zijn erg vriendelijk al krijgen ze niet zoveel gedaan. Internet is bijvoorbeeld erg lastig hier. En eindelijk gelezen op mijn ereader, Ayaan Hirsi Ali en Arnon Grunberg.

Op Fiji reed ik met een taxichaufeur in een Prius en steeds zei een Japanse wat. Hij zei dat hij het niet uit kon zetten en dat het richtingaanwijzingen waren (had ie van een Japanner gehoord). Mooie scene voor Lost in translation 2.

Ondertussen een stevige regenbui, die mogelijk een aantal dagen gaat duren. Het is hier niet alleen paradijs. We kunnen wel leren van hoe ze hier met alles omgaan. In Lalumanu hebben ze in 2009 een tsunami gehad en er zijn regelmatig cyclonen, maar ik heb nog niemand horen mopperen. Veel Samoanen zijn erg dik, ze eten veel en lopen weinig. Correctie, dat doen ze sávonds!

8 juli, Lanu beach halve kerkdienst. Op het moment dat de pastoor begint over het licht van Jezus begint de zon te schijnen. Hierna zeekayakken en schildpadden zien. Simpel geluk: een steekt zijn kop boven het water uit, prachtig. 9 juli auto gehuurd voor 3 dagen. In 1 dag hele eiland rond want een Nederlandse Julie heeft wel zin om te rijden. Prachtig groen en lavakust. Hoogtepunt zijn de blowholes waar het zeewater omhoogspuit, lijkt op een geiser.

Typische conversatie met Samoaer: where ar you from New Zealand or Australia? Netherlands, Holland. Very far away, is that in America or Europe... Verder is cash king. Oftewel er zijn 2 atms op Savaii het grootste eiland van Samoa. Dus ik loop met 2000 tala, 700 euro op zak. Het lijkt hier wel veilig. Vannacht 12 juli wakker door storm en regen, zo erg dat het de fale binnendruppelt. Met een regenjas aan ga ik weer slapen! Een fale is een open ruimte en hier met bladerstructuren afgesloten. Normaal is dat voldoende. Overdag was het daarentegen een prachtige dag.

Terug naar Upolu voor vlucht naar Tonga. Reservering hotel is misgegaan dus moet naar ander hotel. Typisch wel. Andere ergernis, de Samoanen weten altijd snel mijn naam en dan ook vakk al het personeel, en ik onthou natuurlijk geen een naam..

1. Stefan:
    5 juli 2018
    Fijn dat het weer goed gaat met je. Kun je weer echt gaan genieten.
    Hier breekt de zomervakantieperiode aan.
  2. Hans van Gool:
    5 juli 2018
    Mooi, weer gezond. Dat gt om in te wemmen ziet er mooi uit.
  3. Eugene:
    Ha Frank,

Je moet helemaal ZEN worden, leven in het hier en het nu en genieten van het moment. Laat de ervaring rustig tot je doordringen, zonder te denken aan het volgende reisdoel.