Margilan

6 mei 2018 - Marg‘ilon, Oezbekistan

Vanmorgen de markt bezocht in dit gemoedelijke plaatsje. Veel proberen met me te praten in het Russisch, helaas spreek ik dat niet, maar dat weerhoudt ze niet om een tijd door te praten. Kalanskaja of zoiets maakt duidelijk dat ik Nederlander ben, al gooien ze er dan vaak wat Duits uit. Een vrouw (zie foto) had ik nog over Stalin en Moskou of ze had het over het weer! Als ik aardbeien wil kopen hoef ik die niet te betalen (volgens mij door een opmerking van de buurvrouw van de verkoopster). Er is ook nog een vogeltjesmarkt, erg kleurrijk allemaal.

Gisteren na 5 uur met de trein aangekomen, de trein heeft zelfs tv's en oplaadpunten voor de mobiel bij elke stoel. Toen ik met een Duitse (Uli) door de stad liep wilden veel jongeren Engels met ons oefenen. Maar veel mensen groeten ook gewoon. Na diner (gegrilde kip en plov, 3,3 euro voor twee) heb ik zin in bier en ik had al veel mannen met blond schuimend bier op terras zien zitten. Helaas blijkt het een soort ranja met schuim! Er wordt hier geen alcohol gedronken, tenminste niet in het openbaar.

Het hotelletje heeft een binnenplaats en alles straalt veel rust uit, precies wat ik nodig heb.

7 mei bezoeken we nog de Madrassawerkplaats van de hoteleigenaar en een zijdefabriek waar we het hele proces zien. Nog even naar K met een taxi voor de ceramics. Al met al erg leuk. Uli krijgt nog spontaan een bloemetje van een meisje.