Chisinau-Tiraspol

30 september 2018 - Chisinau, Moldavië

Chisinau, de hoofdstad van Moldavie is niet echt een bijzondere stad maar wel relaxed en groen. Ook zijn er veel geldwisselaars, waar die van leven is een raadsel voor mij. Poesjkin heeft hier nog twee jaar gewoond, verbannen. Had ie nog geluk, had ook Siberie kunnen zijn. Het huisje waar hij woonde kan je bezoeken. De Moldaviërs zijn duidelijk veel temperamentvoller, zal hun latijnse achtergrond zijn. Er wordt fel gereden en geclaxoneerd. Ook wordt er veel getrouwd, dat komt doordat anderhalve maand niet mocht. Iets met 'bad luck'. Ik zit 3 nachten in een hotelletje waar men geen Engels spreekt, het lijkt ook alsof google translate dat ook niet meer doet, gevolg slechte communicatie. Shit of sheet enzovoort.

Een dagtrip naar Tiraspol, de hoofdstad van Transnistrië. Het is een land dat door geen enkel land erkend wordt, zelfs niet door Rusland. Wat de enige reden is dat het bestaat. Vanuit Moldavie is er dan ook geen douane. De douane van Transnistrië is keurig in tegenstelling tot wat je vaak leest op internet. Transnistrië zou zelf even van de smokkel. In ieder geval is het veel rijker dan ik verwacht had. Ik zit met een Zweed in de marsjroetka waar ik ook de stad mee bezoek. Erg relaxed en we komen zelfs een Chinese tourgroep tegen in het speciale restaurant. Op de terugweg wordt alleen gecontroleerd dat we niet te lang gebleven zijn. Vanuit Chisinau naar Galati (spreek uit Kalatsj) om bij de Donaudelta te komen. Veel paard en wagen terwijl ik dat verder niet veel gezien heb.