Turkmenistan

26 april 2018 - Xiva, Oezbekistan

Net de rest van de reisgroep bestaande uit 12 ouderen ontmoet. Wel leuke sfeer.
De afgelopen 3 dagen Turkmenistan 'gedaan'. Toen ik in Istanbul zei dat ik naar Turkmenistan zou gaan vroeg de lokale Turk why?
Ashgabat is een kunstmatige stad met vrijwel alleen witmarmeren gebouwen. Verder grote parken met bomen die geirigeerd worden. Vrouwtjes vegen de straten schoon, lijkt wel een werkgelegenheidproject.
In het nationaal museum grote portretten van de president die ook goed kan schrijven net als Lenin!
Zwarte auto's zijn niet toegestaan en vrouwen moeten 35 zijn om auto te rijden.
Het is dus erg veilig😀.
De 25e naar Darwaza. Hier staat een gaskrater al 40 jaar in brand. De russen hebben het aangestoken en dachten dat het maar twee weken zou branden.
Vandaag Kunya Urgench een oude ruinestad met imposant mausoleum.
De grensovergang naar Uzbekistan bevat wel 20 paspoortcontroles
We passeren een rij met vrouwen die van beddesprijen tot electronics de grens over willen nemen. Heeft wel iets ongemakkelijks.
Tussen de twee douanes moeten we een busje betalen. Na onderhandelen 5 dollar voor 3. Je hebt geen keuze.
En dan dus Khiva. Een mooie oude binnenstad met voor het eerst bedelende kinderen. Dat zie je dus niet in Turkmenistan...

1. Eugene:
    26 april 2018
    Op weg van Turkmenistan naar Oezbekistan. Qua grenscontroles al wat meegemaakt, o.a. naar het Oostblok.
    De poort naar de hel - ongelofelijk mooi https://nl.wikipedia.org/wiki/Krater_van_Derweze
    In kunya urgench staan nog gebouwen uit de 11e eeuw overeind. Die hebben we in Nederland helemaal niet.
    Veel plezier!
  2. Frank:
    27 april 2018
    Ja dat is bijzonder. Maar het vreemdst is toch de hoofdstad Ashgabat. Ergens lijkt het wel alleen facade..