Sarajevo

18 juni 2022 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Goedenavond allemaal. Een bericht  vanuit Sarajevo, een levendige stad al is het natuurlijk ook zaterdag. Veel toeristen uit moslimlanden net als in Mostar, daar kom ik net vandaan. De rit vanuit Montenegro naar Mostar was vrij zwaar door de nauwe wegen met haarspeldbochten. En dan nog de grens met Bosnie of eigenlijk de republiek Srpska. Een soort Mladic eiste ook mijn autopapieren en die had ik natuurlijk niet paraat maar gelukkig na een tijdje toch gevonden (het pasje). Ik weet niet wat er anders gebeurt was. Dit alles en de warmte werd me gisteren ven teveel maar het gaat nu een stuk beter. In het begin rij ik langs ruïnes van huizen rond een moskee. Dan moet ik toch denken aan wat hier in de negentiger jaren is gebeurd.

Mostar heeft een mooi oud gerestaureerd centrum met bekende brug. Vol restaurantjes waar men je binnen probeert te praten. Een 3 uur lange tocht met een gids maakte veel duidelijk over de geschiedenis en de situatie nu. De Kroaten hebben de brug kapot geschoten om te zorgen dat de moslims niet bevoorraad konden worden over de brug. Er zou ook een geheime overeenkomst zijn geweest tussen de Serviërs en Kroaten om Bosnië te verdelen. Gelukkig is er van de oorlog niet veel meer te zien. Morgen door naar NP Uno. Het weer is erg lekker trouwens. Groetjes

Frank

19 juni lange reis naar NP bij Bihac. De snelweg was deels afgesloten dat was een kans om het echte Bosnie te zien... Roaming maar even aangezet om niet te verdwalen, kost meer dan mijn huisje hier. Gelukkig zijn de getallen op de borden slechts adviezen (zo lijkt het). Vanuit het zuiden naar het noorden wordt het landschap wat lieflijker groener.

Bij het ontbijt zie ik nog hoe je met een nikab eet, met linkerhand doek opzij trekken.

20 juni, watervallen dag. Ik ben de eerste bij Martin Brok maakt het des te leuker. Ook de Buk watervallen zijn imposant. Als lunch een forel op molenwijze maakt de dag af. Morgen naar Plitvize meren, Kroatië weer.