Even Apeldoorn bellen en tankyu tumas

16 juni 2018 - Port Vila, Vanuatu

Ik word 6u15 wakker van gejuich en ga eens kijken. Waarschijnlijk heeft Spanje gescoord en de stand is 3-2. Een man heeft een Spaanse vlag bij zich. Als Ronaldo, Portugal, 3-3 maakt juich ik. Iedereen kijkt me verbaasd aan. Ik heb het gevoel in een reclame te zitten, alle Vanuatuers zijn voor Spanje. Ach ze blijken toch wel sympathiek, good match. Ze zijn sowieso gek van de WK. Overal vlaggen van het land dat ze steunen, op busjes op bomen in haar.

Omdat Air Vanuatu eg onbetrouwbaar is besluit ik de 2e week op Efate door te brengen. Nguna is een mooi eilandje maar om daar te komen moet ik met een bootje. Shared 500, prive 3000. Als een bootje met cement alle locals meeneemt naar Nguna maar ik mag niet mee word ik kwaad. Het zou te gevaarlijk zijn! Uiteindelijk vaart iemand me over voor 500.

Nguna was een zeer relaxed eiland en ik heb nog wat gesnorkeld bij Havannah harbour. Mooie maar ook dode koraal en veel visjes. Ik laat nog een jongetje huilen, still got it. Ik kan terugrijden met een truck. De rastachaufeur doet wel wat aan de Sisi reclame denken. Reggae muziek en hij maakt zich niet druk. Morgen naar Fiji, Tankyu tumas Vanuatu.

Fiji 17 juni. De ontvangst op Fiji is niet echt vriendelijk. Ik moet aangeven waar ik overnacht en als ik aangeef dat ik dat nog niet geboekt heb word ik naar een kantoortje gestuurd. Na een tijdje ondervraagt een norse dame me en wil mijn geld zien! Dan vraagt ze naar mijn hotelreservering. Als ik uitleg dat ik niet weet of ik vandaag naar Taveanu kan vliegen, vandaar dat ik niks geboekt heb, is het uiteindelijk goed.