Osh

8 mei 2018 - Osh, Kirgizië

Ik zit nu in Guesthouse VIP, ik ben de enige gast in een appartement. Kan ik rustig naar de BBC kijken. Het kost maar 22$ voor 2 nachten, aanbieding. De reis naar Osh viel erg mee. Ik werd tot mijn verbazing door een van de broers van het hotel naar het busstation gebracht voor niets, erg vriendelijk zoals steeds. Ook diner van eergisteren was voor niets. Het minibusje stroomt snel vol en vertrekt na een half uur. In Andidjan word ik meteen aangesproken en maak ik de shared taxi vol dus gaan we meteen op weg naar de grens. Hier mag ik de locals passeren en voor ik het weet sta ik bij de Kirgische grens, hier wel scanners. Hierna een taxi voor 5 dollar naar de stad. Mijn guest house zit in een oud sovjet gebouw maar ziet er binnen prima uit. Zelfs een toiletbril die past! De stad straalt weer een rust uit zoals in Oezbekistan. Ik heb wat geld bij de grens gewisseld maar wil 50 euro wisselen. De eerste bankdame wijst hem af met de suggestie dat ie vals is. De volgende bank eist een paspoort. Hierna kan ik 90 euro wisselen, dat is ongeveer 7300 som. Ook hier een cash economie. Ik kan schijnbaar nergens pinnen. Hierna eindelijk een bier in een soort biergarten, dat kan hier dus wel. Zie wel voor het eerst vrouwen met een soort boerka waarbij de ogen nog wel vrij zijn.

9 mei, eerst naar de bazaar, erg leuk, groot. Mannen met Kirgizische hoeden. Nederland uitleggen op allerlei manieren, dan Amsterdam, nice country! Anderen weten Amsterdam cannabis. Over het algemeen is Nederland niet erg bekend. Lokale lunch. s'middags naar Leninmonument, ja die staat hier nog op zijn voetstuk. Helaas heb ik de parade gemist. Een oudere man komt op me af schudt mijn hand en maakt duidelijk dat Lenin, Stalin (?) en Castro goede mensen waren...

Ik kan ook eindelijk pinnen, voor het eerst op deze reis, meteen 300 euro in soms. Tot slot een Hoegaarden op een dakterras (enige alternatief is Bud), wel 2 $ maar dat is ie wel waard.