Karakol en Jyrgalan

21 mei 2018 - Karakol, Kirgizië

Als ik een foto maak van het uitzicht met wat hekwerk wat in de weg staat, komt een Russisch oud vrouwtje op me af en zegt wat in het Russisch en dan Heil Hitler (bevestigt door Kirgiziers in het busje). Ze is niet blij met de foto en denkt dat ik Duitser ben! Wel een vreemd einde van een mooi dagje paardrijden in Jyrgalan, waar de andere mensen wel heel vriendelijk zijn. Het paardrijden begon natuurlijk zonder helm maar mogelijk door mijn vragen daarover kreeg ik er toch een. We zien onderweg nog een bever (?) in de verte.

De afgelopen twee dagen heb ik in Karakol doorgebracht, het heeft een moskee in boedhistische stijl wat vrij uniek is. Verder een schattige Oosters Orthodoxe kerk waar weer binnen niet gefotografeerd mag worden, staat dat in hun bijbel? Het plaatselijke museum heeft veel mooie foto's van Ella Maillart, die heeft in de jaren dertig hier rondgereisd. Karakol heeft verder een soort eind van de wereld gevoel maar wel op een prettige manier. Verder nog Jety-Oguz bezocht (zeven stieren) zeven prachtige rode rotsen. Ook nog wezen stappen met 3 figuren uit Nederland, Frankrijk Engeland. Bier en pruimenwodka (?) toch niet slecht gevallen. Hierna moest ik vroeg op voor de dierenmarkt, veel schapen en paarden natuurlijk en erg relaxete sfeer.

24 mei vanuit Bisjkek Burana toren bezocht. Prachtige minaret, de rest van de stad is weg maar er zijn wel balbals, dat zijn Turkse grafmonumenten van voor de islam. Met marschroetka (busje met 19 personen) en taxi vanuit Tokmok prima te doen. Kost me 500 som (6 euro), een reisburo vroeg 150 dollar!

Kirgizië is toch moderner dan je denkt, vrijwel alle verkeerslichten hebben bijvoorbeeld een teller die het aantal seconden aangeeft tot het groen of rood wordt. De taxi's gebruiken een app als meter, al vertrouw ik dat toch niet helemaal...