Dubai en Abu Dhabi

28 mei 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Net terug van de Burj Khalifa, met 828 meter het hoogste gebouw van de wereld. Ik ben maar tot de 125e verdieping gegaan, dat was al 50 euro. Bovenaan is geloof ik 3 keer zoveel. Ver uitzicht maar dat is met alle hoge gebouwen het geval! Om er te komen heb ik de metro gebruikt. Hij is mooi en schoon, daar kunnen we wat van leren, overal staan boetes op en ik heb het idee dat ze ook handhaven! Verder doen de buitenlanders al het werk, behalve de overheidsbanen, die zijn voor locals.

Ik zit bij de creek, vlakbij het oudste deel van Dubai. Je kunt voor 1 dirham (25c) het water oversteken, erg leuk. Verder worden nog oude dhows (?) gebruikt voor vrachtvervoer. Gisteren tour naar Abu Dhabi, omdat er 1,5 uur lang mensen opgepikt werden in Dubai ook nog een gratis tour van Dubai, wat erg uitgestrekt is. Aan het einde nog naar de dadelmarkt, die op een soort parkeerplaats ligt omdat iedereen met de auto komt. De lokale bevolking heeft zwart geblindeerde ramen, daar herken je ze aan, Het weer is een soort sauna, vochtig en tot 38 graden, maar veel plaatsen hebben air conditioning. Misschien was het ook niet zo'n goed idee om hier tijdens de Ramadan naar toe te gaan, maar er zijn nog genoeg zaken open. Het lijkt erop dat alle moslims zich hier wel aan de ramadan houden, wat een verscil met Kirgizië. Sávonds zie ik allerlei mannen op kleedjes bij de moskee zitten om samen de vasten te breken. Verder heb ik het idee dat ik hier in 3 dagen evenveel uitgeef als in 14 dagen Kirgizië..(blijkt niet zo te zijn, ongeveer de helft)

Bij inchecken even schrikmoment, ik blijk niet in het systeem te staan met visum voor Australië. Na telefonische controle blijk ik een S in plaats van een 6 getypt te hebben. Ik mag toch naar Brisbane.

Nu in Port Vila Vanuatu, ook weer een cash economy als mijn kaarten 2 keer geweigerd worden bij ATMs krijg ik het toch wat benauwd, gelukkig geeft de ATM van ANZ wel geld. Buiten Port Vila moet je cash hebben vandaar. Vanochtend even voor 499 euro vluchten geboekt... Morgen naar Tana.

1. Peter Aben:
    28 mei 2018
    Je kunt nog gaan skiën als je wilt in Dubai om af te koelen
  2. Frank:
    29 mei 2018