Arslanbob en Bishkek

16 mei 2018 - Bishkek, Kirgizië

Na een prachtige maar vermoeiende tocht van 11 uur ben ik gisteren aangekomen in Bishkek, ik kon gelukkig voorin zitten in de Mercedes, dat heb ik uitonderhandeld omdat ik teveel betaalde. Na een uitgebreide lunch had de chauffeur een powernap van een half uur nodig op een bergpas, beter dan dat ie in slaap valt. Bishkek is een modern ruim opgezette stad met groen en Sovjetflats. Er is een groot plein Sovjet stijl. Als ik daar een buffetlunch neem raak ik in gesprek met een Kirgies die goed engels spreekt. En het is een intellectueel hij weet dat Holland een deel van Nederland is en waardeert het at er zoveel gefietst wordt in Amsterdam wegens het klimaat. Hij weet zelfs dat we voor het eerst een koning hebben sinds 100 jaar. Het moet niet gekker worden. Hij weet me ook te vertellen dat je van paardenmelk diarree krijgt, dat verklaart dat dan weer. Daarna zou je maag wel gezonder zijn. Op het terras komt een zigeunermeisje bedelen.

Eergisteren in Arslanbob helaas veel regen(mot). Toch een wandeling gemaakt maar daarna was wel alles doorweekt. Het boeiends was een moslimrestaurant met een apart deel met gordijntje voor vrouwen. Ik voelde me er als in Afghanistan. Gisteren dus door een berglandschap gereden, afwisselend Zwitserland (zonder de Zwitsers), Ijsland en Engeland (ook die niet). Onderweg veel kuddes schapen en ook paarden voortgedreven door herders in auto's!